Om de conditie wat op peil te houden voor het vervolg van GR 56 en GR 5 hebben we tijd vrijgemaakt om de laatste etappes te wandelen van GR 564. Vandaag staat het stuk naar Fumal op de planning. De bus rijdt op zaterdag om de 2 uur, daarom nemen we pas om 11u35 de bus in Fumal. We vertrekken tijdig en arriveren al om 11u10 aan het voormalige station. Hier is een kleine speeltuin, ideaal voor Paulien om de tijd te doden. Marie krijgt ondertussen opgewarmde groentenpap. De bus arriveert vrij stipt en de vriendelijke chauffeur helpt ons in het Nederlands verder! Er stappen trouwens nog 4 andere mensen op, de bus kent een redelijke bezetting. Na een slingertocht over smalle baantjes door de dorpjes langs de Mehaigne, zet de bus ons om 12u10 af aan het oude station van Hannut. We besluiten om eerst onze boterhammetjes op te eten. Ook Paulien smikkelt en knoeit er op los. Rond 12u45 is het tijd om te vertrekken.
We verlaten de drukke weg en vervolgen onze tocht nu eerst enkele kilometers over de RAVeL L.127. Paulien wandelt heel even mee, maar ze heeft er al snel genoeg van en ze gaat in de rugdrager. Er is vandaag heel veel wind voorspeld en dat voelen we hier in deze open vlakte. Mede daardoor komen we dan ook maar 1 fietser tegen. Het landschap is vanaf Hannut toch al iets aangenamer om door te wandelen. De RAVeL kronkelt wat en zo krijgen we toch geen oneindig lang recht stuk. Even voorbij Villers-Le-Peuplier wijkt de markering af van de track en de topogids. We besluiten de markering te volgen maar deze stuurt ons naar een asfaltweg, bijna parallel aan de RAVeL, maar dan een met redelijk wat autoverkeer. We besluiten om toch maar terug de spoorlijn te volgen en zien al vlug de oude markering. Deze wijziging is niet terug te vinden op site van Grote Routepaden of GR Sentiers. Na de gevaarlijke oversteek van de N69 komt Avennes in zicht. Hier zijn wat werkzaamheden, maar het wandelpad is overal vrij, dat verklaart dus nog steeds niet de omlegging. Aan de Rue de lens de St Rémy zien we zowel oude als nieuwe markering. Het nieuwe stuk volgt dus Rue de Villers en Rue des Botteresses, wat ons betreft heeft dit geen meerwaarde. Via een weg langs een oude vierkanthoeve, de vroegere zetel van de heerlijkheid, bereiken we de kerk van Avennes.
Na een afdaling via trapjes achter de kerk, vervolgen we onze weg door een totaal ander landschap. De vlakke weides hebben plaatsgemaakt voor een mooi groene vallei. We volgen vanaf nu de Mehaigne. Via een mooi bospaadje bereiken we de Moulin du Vélupont aan de Mehaigne. Deze werd in 2014 gerestaureerd en wekt groene stroom op, de gebouwen werden omgebouwd tot gîte. We stappen verder over rustige landbouwwegen (auto’s niet toegelaten) en raken net de bebouwde kom van Ville-en-Hesbaye. Maar het gaat verder via een halfverharde weg naar Brivioulle, een gehucht van Braives. Hier is wat bebouwing mede dankzij de aanwezigheid van het station destijds. Toevallig kan je er vandaag je auto laten wassen en het café in het station is zelfs open. Met 2 kleine kinderen, waarvan eentje nog borstvoeding krijgt, is het niet evident om overal te pauzeren, daarom stappen we verder.
We verlaten de stationsomgeving en via een smal paadje winnen we wat hoogte. Eens boven gaat het links over een oude grindweg met bijbehorende vooroorlogse luchtleidingen, terug richting de spoorlijn. Deze steken we over dankzij een oude bewaarde brug. Ondertussen hebben we het gehuchtje Hosdent bereikt. We stappen langs de imposante hoeve van de heren van Hosdent en over de Cour de Justice. De straten staan vol met auto’s, er is een trouwfeest aan de gang. Paulien merkt vooral de andere kinderen op maar nadien vind ze vooral mijn Camelbak interessant. Ze houdt voortdurend het pijpje in haar mond, laat ze maar water drinken, dat kan geen kwaad. Het gaat verder langs een doodlopende straat met links bebouwing en rechts een mooi zicht op de Mehaigne en het moeras van Hosdent. Aan het laatste huis wordt de straat voetweg n°28. Via dit pad is het mooi stappen en klimmen we tot aan de bebouwing van Fallais.
Het kasteel van Fallais zou een aanrader zijn, aldus de topogids. Maar dat is een omweg en dus laten we het kasteel voor wat het is. Langs de route bevinden zich enkele andere bezienswaardigheden, allen voorzien van Nederlandstalige uitleg. We stappen door het centrum en bereiken het station van Fallais. Na het passeren van een schooltje mogen we weer eventjes over de RAVeL verder maar na een kort stukje nemen we alweer afscheid om het dal een laatste maal uit te klimmen. Een pittige klim later over de Rue Val de Mehaigne staan we weer boven en krijgen we een heel mooi zicht over het ingesneden dal dat de Mehaigne heeft gecreëerd. Ik merk ondertussen dat mijn Camelbak helemaal leeg is, ik denk dat Paulien veel gedronken heeft tijdens de wandeling want zelf heb ik onmogelijk 1,5 liter op. We zien de Église Saint-Martin steeds dichterbij komen. Ons rest nu enkel nog een afdaling naar Fumal. Ook hier is er net voor het station een trajectwijziging, deze is terug te vinden op de Waalse site. De markering is dubbelzinnig, let dus goed op. Net voor we de auto bereiken lekt Paulien haar pamper door en loopt het langs de kinderdrager weg. Ze moet dus wel enorm veel water gedronken hebben, want zoiets maakten we nog nooit mee. De kleren worden nog snel vervangen en ze mag nog even spelen in het speeltuintje omdat ze flink in de drager heeft gezeten. Marie krijgt ondertussen haar welverdiende melk en samen hebben wij er weer een mooie etappe opzitten.
Conclusie:
Na de mindere etappe volgt GR 564 weer een interessant parcours. Het aandeel onverharde wegen blijft laag, maar er is enorm veel variatie. Het eerste stukje RAVeL wandelt vlot, nadien is het steeds wat klimmen en dalen rond de vallei van de Mehaigne. De wandelpaden zijn heel afwisselend en de slaperige dorpjes zijn rustig om door te wandelen.
Praktische info:
- Begin- en eindpunt zijn heel gemakkelijk te bereiken met de bus. Lijn 127 van de TEC rijdt frequent op weekdagen en iets minder frequent tijdens de weekends. Je neemt de bus van Fumal Gare tot Hannut Gare, een ritje van 32 minuten. Kostprijs 3,5€ of 2,25€ met een Multiflex (tarief Horizon). Kijk steeds de dienstregeling na.
- Voor de sportieve mensen onder ons kan je ook gemakkelijk terugfietsen over de RAVeL. Slechts 12km, maar wel stijgend van Fumal tot Hannut (ongeveer 100 hoogtemeters).
- Er is voldoende gratis parking is aan het oude station van Fumal. Parkeer je liever in Hannut, dan kan je ook terecht aan het oude station voor gratis parking. Een alternatief daar is Rue du Tilleul, deze ligt ook vlakbij.
- Je kan de etappes ook anders indelen. Als je de vorige etappe (Landen-Hannut) verlengt tot Avennes, stap je 20 km. Het laatste stuk Avennes – Huy kan je dan in één keer doen, een goede 24 km. Het wordt dan wel een pittige etappe.
- Er zijn 2 niet gepubliceerde trajectwijzigingen. Alletwee doorgegeven aan Grote Routepaden VZW. Mei 2020: nog steeds een antwoord op gehad.
- Bevoorrading is mogelijk in Hannut. De AD Delhaize bevindt zich op wandelafstand van het station. Onderweg kom je nergens een winkel tegen.
- Horeca langs het traject is echt schaars. We hebben een Avennes tegenover de kerk een soort van café gezien, maar nergens hingen openingsuren op. Het stationnetje van Braives is bij gelegenheid geopend, maar ook hier nergens openingsuren te vinden. Op woensdag is hier de weekmarkt en zou het open zijn. In Fallais wandel je langs Restaurant Duchâteau, ook hiervan is nergens iets terug te vinden op het net. Ook in Fumal kan je nergens de dorst lessen. Neem dus zeker eten & drinken mee!
Kaart:
GR564 Etappe 9: Hannut – Fumal
Profiel